Zonder aandacht geen resultaat

Pepijn: “Ze doen maar wat. Ze denken niet goed na over wat ze precies willen. Het is al de zoveelste keer dat ze in hun ivoren toren weer wat bedenken.” Dit lijkt in eerste instantie op afgeven op je eigen werkgever. Echter zit daar een behoorlijke lading betrokkenheid onder.

Pepijn is medewerker burgerzaken binnen een gemeente. Hij is onderdeel van de werkgroep 2019. Pepijn vind het vervelend dat er weer een traject aankomt zonder dat er voldoende draagvlak is gecreëerd door het management. Pepijn: ‘’Zou je niet eerst gaan onderzoeken wie en wat er nodig is om de gewenste doelstellingen te behalen?’’ Hij krijgt bijval van Koos die ook in de werkgroep zit. Koos merkt ook nog wat anders op. Koos vindt dat sommige collega’s niet meedoen en bewust gaan dwarsliggen. ‘’Die moeten ze een keer hard aanpakken of bedanken voor bewezen diensten’’ roept Koos.

Ik bedank ze voor de input en vraag wat ze denken dat de beste aanpak is om de doelstellingen wel te kunnen behalen. ‘’Daar ben jij toch voor’’ roept Pepijn. ‘’Zo dan’’ denk ik. De toon is gezet. Ik moet hier superscherp zijn. Pepijn herstelt zich. ‘’Sorry dat ik zo fel op je reageer. Ik vind het gewoon belachelijk dat het management van alles bedenkt zonder te checken bij de werkvloer of de doelstellingen wel toe te passen zijn in de praktijk. Dit is de voornaamste reden waarom ik me heb aangemeld bij de werkgroep. Ik wil sparringpartner zijn en meedenken. Ik wil dat de burger geen last heeft van zaken die intern niet goed geregeld zijn. Ik wil dat we effectiever te werk gaan als gemeente. Het gaat hier wel om gemeenschapsgeld.’’

Wellicht herken je dit soort reacties ook bij veranderingstrajecten binnen jouw organisatie.

Hoe komt het dat doelstellingen niet behaald worden bij veranderingstrajecten? Ik neem je even mee hoe dat komt.

Je kan een prachtige doelstelling hebben als management. Check je niet of dit past bij de praktijk dan ontstaat er een traject op hoop van zegen. Even wat voorbeelden. Je kiest als management voor zelfsturende teams. Je checkt niet of de medewerkers en leidinggevenden de competenties hebben om dit te kunnen implementeren. Als je elkaar niet durft aan te spreken bij afwijkend gedrag van collega’s, je niet om kan gaan met emoties van burgers en collega’s, je niet weet hoe je een grens stelt bij grensoverschrijdend gedrag van klanten, als afspraken vrijblijvend ingevuld worden zoals de aanwezigheid bij een werkoverleg, interne saboteurs hun gang kunnen gaan zonder consequentie en niet ziet dat de angst regeert. Hoe wil je dan zelfsturend werken? Dat gaat ‘em dus niet worden.

Zo ontstaat frustratie en die meldt zich als een boemerang weer bij de organisatie. Dit voelde ik ook tijdens de intake met werkgroep 2019. Je voelt je als medewerker machteloos waardoor je je zo gaat uiten. De behoefte aan regie hangt in de lucht.

Ik zou zeggen omarm eerst je medewerkers. Haal op waar hun behoefte ligt. Zorg voor wederzijdse verbinding. Vorm doelstellingen die matchen met de praktijk. Ga daarna samen bouwen aan de nieuwe organisatie.

Nog even een belangrijke tip voordat ik ga afronden. Zorg dat je als management eerst het goede voorbeeld geeft voordat je voorbeeldgedrag vraagt. Je zult merken dat er minder weerstand is en dat de doelstellingen meer kans van slagen hebben. Je hebt draagvlak gecreëerd om samen te veranderen. Je verbindt, vernieuwt en versterkt.

Herken je jezelf of je organisatie in mijn blog? Lukt het niet om de doelstellingen te behalen? Herhaalt de geschiedenis zich keer op keer? Lukt het je niet om als management het goede voorbeeld te geven? Check www.degetrouwe.nl en maak een afspraak voor een gratis intakegesprek. Ik ben er voor jou!


Dennis de Getrouwe is gedragstrainer, NLP-coach en adviseur. Hij ondersteunt leidinggevende en niet- leidinggevende professionals om zelfredzaam te zijn binnen de normen en doelstellingen van de organisatie. Dit doet hij door aandacht te besteden aan persoonlijke groei en ontwikkeling, zodat de professional vanuit zijn of haar eigen kracht betekenisvol kan zijn voor zichzelf, collega en de klant. Dit resulteert in genspireerde professionals die in staat zijn om effectief te communiceren en gezamenlijk de zorg dragen voor een prettige werkomgeving.