3 tips om vitaal te blijven in lastige situaties

2 jaar gelden gaf ik een training. Ik kreeg in de lunchpauze te horen dat mijn oma was overleden. Het ramde erin en ik verstarde. Mijn collega zag dit en vroeg me of ik weg wilde gaan. Na 2 tellen nadenken zei ik: Nee!

6 maanden geleden was ik bezig met een coaching. Tijdens een onderbreking keek ik op mijn mobiel. Ik las dat een vriendin van me longkanker had. Erger nog er was niets meer aan te  doen. De tranen liepen zonder dat ik het in de gaten had over mijn wangen. Ik voelde de spanning over mijn hele lijf. Ik liep naar het toilet. Keek in de spiegel en praatte met mezelf.

In beide situaties verman ik mezelf. Ik blijf in mijn kracht en ga verder met mijn passie uitdragen.

Ik kan nog meer van dit soort voorbeelden geven net zoals jij dat ook kan. Het lijkt heel simpel en makkelijk omschreven. In de realiteit voelt het echter niet simpel en makkelijk. Toch zijn dit twee voorbeelden die letterlijk zo zijn gegaan.

Hoe komt het dat ik vitaal kan blijven in lastige situaties?
Voordat ik je 3 tips geef hoe je dat voor elkaar krijgt, neem ik je eerst mee wat de betekenis is van vitaliteit. Vitaliteit is afgeleid van het Latijnse woord 'Vita', wat leven betekent. Vitaliteit duidt op het bruisen van energie, je sterk en fit voelen en het beschikken over een grote mentale veerkracht en veel doorzettingsvermogen.

1e tip: Gedachte sturing 
In het verleden liep ik wel eens tegen situaties aan waarbij ik negatief tegen het leven aankeek. Door  er bewust van te worden dat ik mijn eigen gedachte bepaal, kreeg ik meer regie over mijn eigen gemoedstoestand. Als ik nu slecht nieuws krijg dan komt dat binnen als een trigger. Doordat ik zoveel mogelijk de feiten blijf zien, word ik minder onrustig dan wanneer ik het zou gaan invullen met negatieve gedachten. Met andere woorden je kan je gedachten sturen van belemmerend naar helpend. Van irrationeel naar rationeel. Zie je het verschil?

2e tip: Ademhaling en spierspanning

Tijdens een lastige situatie zoals hierboven omschreven gaat je lichaam op slot. Je verstart letterlijk, vlucht in je verdriet of je vecht, wordt boos, en vindt het leven oneerlijk. Deze gedragsneigingen zorgen ervoor dat je je ademhaling negatief beïnvloedt en dat de spierspanning in je lichaam toeneemt. Als je ademhaling en je spierspanning toeneemt, ga je mentaal offline. Wanneer je daar bewust van bent kun je je ademhaling omlaag brengen door te focussen op je uitademing. Daardoor zal je spierspanning automatisch ook omlaag gaan. Het effect is dat je weer online komt. Oftewel je blijft in je kracht.

3e tip: Alles wat je aandacht geeft dat groeit

We hebben in ons lichaam 2 stofjes wonen. Het ene stofje noem ik stress en de ander noem ik geluk. Als je te veel aandacht besteedt aan stress dan voel je je niet op je gemak, schiet je in een slachtofferrol ‘het ligt altijd aan de ander’ en je reageert te heftig op je omgeving. Hier is op zich niets mis mee als je de consequenties van je gedrag kan accepteren. Als je dat niet kan, geef dan aandacht aan je stofje Geluk. Geluk zorgt ervoor dat je je op je gemak voelt. Je bent fit en energiek. Je bent prettiger in de omgang voor je omgeving. Je bent in staat om beter om te gaan met lastige situaties.

 

Resultaat

Als je de 3 tips tot je kunt nemen door jezelf daarin te ontwikkelen dan zal je de betekenis van vitaliteit integreren. Je bruist van energie. Je bent fit. Je bent mentaal sterk. Lastige situaties zullen geen blok aan je been zijn, maar leermomenten van het leven.

 

Lukt het je niet om vitaal te blijven in lastige situaties? Voel je je slachtoffer? Wil je meer aandacht besteden aan jouw stofje geluk? Neem dan contact met me op voor een gratis  ‘op naar meer regie’  gesprek van 30  minuten. Ik hoor graag van je. Mail me op dennis@degetrouwe.nl.

Dennis de Getrouwe is gedragstrainer, NLP-coach en adviseur. Hij ondersteunt leidinggevende en niet- leidinggevende professionals binnen de overheid om zelfredzaam te zijn binnen de normen en doelstellingen van de organisatie. Dit doet hij door aandacht te besteden aan persoonlijke groei en ontwikkeling, zodat de professional vanuit zijn of haar eigen kracht betekenisvol kan zijn voor zichzelf, collega en de klant.