3 tips om je werkplezier terug te krijgen

Evert vertelt me dat hij het helemaal heeft gehad. Hij is planner en hij loopt steeds tegen hetzelfde aan. Of het nou om het plannen van een training gaat of het maandelijks inplannen van zijn collega’s, er heeft altijd wel iemand wat te klagen over de planning.

Evert: ‘Iedereen is bezig met zijn eigen agenda en niet de agenda van het team’. ‘De klant moet ontvangen worden en wij moeten dat als team samen fixen’. Hij vindt dat het teambelang boven het eigen belang moet staan. Zijn leidinggevende doet hier niets aan en stelt geen grenzen. Hij staat er alleen voor en het vergt zo verschrikkelijk veel energie van hem dat zelfs zijn privé situatie eronder lijdt. Zijn plezier in het plannen is afgenomen.

Ondertussen….

Terwijl Evert zijn verhaal bij me doet, zie ik de spanning in zijn lichaam enorm toenemen. Wanneer hij klaar is met praten, lijkt het wel of hij een marathon heeft gelopen. Hij is kapot.

In mijn werk als gedragstrainer en coach kom ik veel medewerkers tegen zoals Evert die hier tegen aanlopen. Is dit herkenbaar voor jou? Mooi, ik ga je op weg helpen met 3 tips om je werkplezier terug te krijgen.

 Tip 1: Rust bewaren

Door je irritatie neem je minder waar wat er in je omgeving gebeurt. Je geeft je omgeving de schuld van je irritatie. Je spreekt in standpunten en overtuigingen waardoor je geen aansluiting vindt. Als je de rust kan bewaren dan kan je werken aan een gezamenlijk belang. Dit doe je door je eigen spanning te reguleren, een luisterend oor te bieden en open vragen te stellen. Je spanning reguleren doe je door letterlijk je spanning uit te blazen, uit te ademen. Hierdoor geef je jezelf meer ruimte om effectief te kunnen luisteren. Het effect is dat je naar aanleiding van wat je feitelijk hoort een open vraag kan stellen. Een vraag in Evert zijn situatie is bijvoorbeeld; ‘hoe komt het dat iedere keer als ik de planning maak dat ik eerst weerstand ontvang?’ Door een open vraag kan je onderzoeken wat jullie bindt. Luister om te begrijpen in plaats van te luisteren om je gelijk te halen. Je krijgt weer overzicht over de situatie en dat geeft een prettig gevoel. Zie je het voor je?

 Tip 2: Een gezamenlijk doel

Als je met je collega’s tot de conclusie bent gekomen wat jullie bindt, dan ontstaat er een gezamenlijk belang. Een gezamenlijk doel. Het doel is dat je er dagelijks kan zijn voor je klanten. Dat de klanten geen last hebben van wat er intern niet soepel verloopt. Dit betekent dat je samen de verantwoordelijkheid draagt. Je irritatie neemt af, want je staat er niet meer alleen voor.

Tip 3: Afspraak is afspraak

De laatste stap wordt hierdoor een stuk makkelijker om te fixen. Het komen tot afspraken waar iedereen zich aan houdt. Kies een leuke werkvorm waar iedereen zijn inbreng mag geven, waarbij het gezamenlijke doel voorop blijft staan. Kom dan met elkaar tot een aantal normen en consequenties. Noteer de normen en consequenties op een flipover en ga er letterlijk achter staan. Hiermee committeer je jezelf aan de gemaakte afspraken. Afspraak is afspraak is een feit! Als iemand zich per ongeluk niet aan een afspraak houdt, is het een stuk makkelijker om elkaar aan te spreken. Je neemt namelijk elkaar aanspreken mee als norm vanuit het gezamenlijke doel wat reeds is vastgelegd.  

Je staat nu steviger in je schoenen. Individueel, als collega en als team. Je werkplezier is weer terug.